Haku

marraskuuta 01, 2018

5 vinkkiä tasaiseen laihdutukseen

Jokapäiväisen liikunnan, kalorilaskennan sekä urheiluliivien puristuksen lisäksi on monia tapoja, miten voit tukea painon pudotus matkaasi. Itse olen aloittanut laihdutukseen tähtäävän elämäntapamuutokseni jo useita vuosia sitten, ja matka jatkuu yhä. En kerro tätä huippukunnossa olevana goaliinsa päässeenä ihmisenä, vaan yhä vaikella pitkällä tiellä menevänä matkaajana, joka on jo oppinut yhtä sun toista laihdutuksesta sekä terveemmästä elämästä. Joten, haluan jakaa nämä ei-niin-maagiset-mutta-toimivat tavat tasaiseen laihtumiseen.

1. Arkiliikunnan lisääminen

Menetkö usein kauppaan autolla? Entä töihin? Jos teet pieniä muutoksia arkisiin valintoihisi, voit lisätä liikunnan määrää huomattavasti. On paljon motivoivampaa esim: Kävellä töihin, ja takaisin, kotona teet ruoan ja muuta ja menet nukkumaan. Jos menisit autolla, et ensinnäkään palaudu samalla tavalla työpäivästäsi jos vaihdat yhden penkin toiseen, mutta nyt sinun pitäisi kaikenlisäksi kotona lähtee sitten erikseen sille lenkille. Jos vaihdat palasen bussia tai autoa päivästäsi, hyödyt ajallisesti, sekä terveydellisesti.

2. Toistuva reeni

Valitse sinulle sopiva, lyhyt treeni, ja toista se joka päivä/joka toinen päivä. Sen ei tarvitse, eikä kuulukkaan olla puolen tunnin hikijumppa, vaan lyhyt kehittävä liikesarja. Joillekkin toimii 20 kipaletta punnerruksia, vatsoja, selkiä ja kyykkyjä. Itse teen lähinnä keskivartaloa ja reisiä, eli alavatsat, ylävatsat, kyykyt ja pakarat. Toista nämä joka päivä, kun saat ne mukaan rutiiniisi, pääset kehittämään lihaksiasi paljon tehokkaammin, kuin harvasella hikijumpalla. Joka päivä = Esim joka toinen päivä ylävartalon reeni ja joka toinen päivä alavartalon reeni! Anna myös lihaksille taukoa, mutta tee jotain muuta niinä päivinä!

3. Juo vettä

Tämän luulisi olevan kaikille itsestäänselvyys, mutta vaikka tämä kuinka tiedetää, se unohtuu. Vesi on kaiken A ja O. Se laittaa kuona-aineet liikkeelle, se piristää kehoa, se estää mielitekoja, se pitää aineenvaihdunnan sekä koko elimistön toiminnassa. Vesi on ihmisen bensa, muista juoda vettä, se ei ainoastaan pidä meitä elossa mutta myös tukee äärettömästi painon pudotuksessa.

4. Mieti mitä syöt

Laihdutuksen pohjahan on, syö vähemmän kuin kulutat. Silloin kehosi käyttää sitä varastoitunutta energiaa, aka rasvaa. Kalorilaskurit ovat oiva apu jos et osaa tai pysty syömään intuitiivisesti. Suosittelen Sulamoa, ja sen käytöstä olen ajatellut kirjoittaa täysin oman aiheen. Mutta jotta voit syödä vähemmän kuin kulutat, sinun pitää vähän miettiä että mitä syöt. Esimerkiksi jos paistat ruokasi kovassa määrässä öljyä, mahkut ovat yllättävän korkeaan kalorimäärään. Yksi ruokalusikallinen sisältää saman verran kaloreita, kuin yksi banaani. Eli kun paistat sitä low-fat-tofuasi öljyssä, saatat tietämättäsi lisätä siihen 200-300 kaloria, täysin tietämättäsi. Sellainen määrä olisi paljon parempi saada ruoasta, etenkin kun öljy on vähän sellaista mikä varastoituu kehoon.

Ja aika perinteiset, älä käytä kaloripisteitäsi heseen yhteen ateriaan, kun voit syödä kotona ruokaa kolmekin kertaa päivässä, kyllääksi asti.

5. Lakot

Tämä ei ehkä sovi ihan jokaiselle, mutta puhun nyt omasta kokemuksestani. Muutama vuosi sitten olin lääkkeiden ja elämäntapojen takia aikamoisessa kierteessä herkkujen kanssa. Söin päivittäin levyn suklaata ja pussillisen sipsiä, joskus enemmän, joskus vähemmän. Kun aloitin elämäntapamuutokseni vuonna 2013, kävi aika selväksi ettei tämä käytös voinut jatkua. Vähentäminen, tai porkkanan dippaus ranchiin ei koskaan toiminut itselläni. Saan aina liian helposti itseni ylipuhuttua "pitkänpäivän palkinnoksi" -herkkuihin eikä paino tippunut, tietenkään.

Aloitin vuonna 2014 kaksi vuotta kestäneen suklaa & sipsi lakon, ei palaakaan, ei muruakaan. Jos kahvin kanssa tarjoiltiin suklaanpala, en sitä syönyt. Minun oli pakko laittaa itselleni täysi ei päälle, muuten saisin ylipuhuttua itseni. Aina ennen pääni alkoi miettiä "jos ostaisin tämän voisin.." ja syitä alkoi sadella, nyt oli helppo keskeyttää ajatukset vain sanoihin, ei, en saa. Lakko kesti onnistuneesti kaksi vuotta, jonka jälkeen sallin itselleni herkut, mutta nyt kaksi vuotta myöhemmin kun herkutteluni on jälleen päässyt käsistä, laitoin itseni uudelleen lakkoon. Itselläni tämä on toimiva, tasaisen laihdutuksen avain, ehkä vielä opin joskus syömään maltilla.

Hoksatkaa muuten jos halautte tälläisestä lakosta lisää infoa & vinkkejä!
Lue myös: Green apple smoothie

3 kommenttia:

  1. Sama täällä, olen joko tai ei ihminen. Ei herkun herkkua mulle, kun yritän saada painoa alas. Taidamme olla samoilla geeneillä varustettuja.
    Kohta aloitan elämäntapamuutoksen. Vapaapäivien jälkeen.
    Kiitos tästä <3

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Hyvä jos auttoi! Kirjoitan itseasiassa tuosta lakko-hommasta pian lisää. Toiveita rapissut tarpeeksi :D Samoja geenei varmasti, itusen liikaakiin hah <3

      Poista
  2. Kiitos avoimuudestasi! Itselläni parivuotinen elämäntaparemontti ja nyt paino normalisoitunut, pudotin n. 25kg.Painonhallinta on läpi elämän kestävä tapa ja harrastus. Tsemppiä! <3 terkuin, Elina

    VastaaPoista