Haku

toukokuuta 08, 2020

Miten taistelen mielitekoja vastaan?

Pitkäntähtäimen laihduttaminen / painonpudotus on vaikeaa. Vaikka kyseessä on hyvin matemaattinen yhtälö "syö vähemmän kuin kulutat" - olemme ihmisiä ja inhimillisyytemme tuhoaa tämänkin täydellisen yhtälön.

Meillä on stressiä, sydänsuruja, työkiireitä, ilon hetkiä, onnitteluja, juhlia ja arkisuutta. Meillä on viallisia käytösmalleja, opittuja tapoja ja traumoja. Syömme suruun, koululiikunta on pilannut urheilun ja yhteiskuntamme erikoistuu rahan tekoon pikaruoalla, suolalla ja rasvalla - ei terveydellä ja sillä mikä olisi ihmiselle hyväksi.

Joten, ei ihme että painon kanssa on ongelmia! Myös se, että kuka vaan pystyy taistelemaan tuulimyllyjä vastaan hetken aikaa, mutta painonpudotus on pitkä prosessi mikä vaatii jatkuvaa itsekuria, rakkautta, ymmärrystä ja sitä kapitalismin roskaruokaa vastaan taistelua.

Kulttuurimme kannustaa photoshopattuun kauneuteen mutta markkinoi ylipainoon. Aihe mikä ansaitsisi usean päivityksen tekstiä, mutta tänään puhumme tavoista taistella niitä tuulimyllyjä vastaan. Miten jaksaa houkutusten maailmassa? Tässä muutama tapa mitä olen itse oppinut noudattamaan.

Lue myös: 5 vinkkiä tasaiseen laihdutukseen
Lue myös oma matkani kiloissa: Nyt puhutaan kiloista

- Kalorittomia / Vähäkalorisia nesteitä.
Itselläni toimii se, että minulla on juotavaa kalorityngille Pukka-tee Day to Night lajitelma päiville. Jotta voin syödä oikeina aterioina päivän kalorit on tietty helpoin välttää sokeriliemiä ja latteja ja muita kaloripitoisia juomia. Tykkään juoda paljon teetä mihin laitan tl inkiväärisiirappia ja lorauksen ikaffea. Tämän teen kalorimääräksi tulee alle 10kcal per muki. Se auttaa niinä hetkinä kun minulla ei ole nälkä, vaan tekee vain mieli "jotain". Lue myös:

- Sumukatse
Yksi tapa vaatii pientä "sumukatsetta". Eli kun käyn ruokakaupassa, en edes katso hyllyihin mitkä aiheuttaa mielitekoja. En katso mitä uutuuksia on tullut enkä kurki mitä voisin haluta. Älä ole itsesi pahin sabotoija, vaan laita aivot sumukatseelle kauppaan mennessäsi. Kun en katso sipsejä tai karkkeja en voi alkaa niitä haluamaankaan. Kaupassa tarkkana nappaa vain ne ostokset mitä sinne meni ostamaan.

- Salli poikkeukset - Pidä arki.
Koska painonpudotus on pitkäaikainen projekti ja elämä on tehty elämistä varten ei kannata laittaa itseensä täyteen kieltoon 247. Usein täysi kielto kaikesta samaan aikaan myös johtaa täysi tuhoon ja lopulta kaiken kaksinkerroin syömiseen. Kunhan arki pelaa, saat herkkuja nauttia "karkkipäivänä" tai esim juhlissa. Oma ongelmani herkkujen kanssa on aina se, että niitä syödään paljon ja monta päivää putkeen. Mutta jos saat herkuttoman arjen kestämään useita päiviä putkeen, voit nauttia herkkuja yhden päivän ja taas palata ruotuun.

- Ole vahva
Moni meistä on täysin vietävissä silloin kun olemme tässä herkästi-manipuloitavissa olevassa tilassa ja riittää että joku sanoo "Hei pitäskö tilata pizzat ja hakea jäätelöä" - että sanomme vain KYLLÄ ennekö vahvuutemme tulee paikalle. Vahvuudella nyt viittaan siihen, että kun olet asettanut itsellesi selkät rajat siihen mitä saat ja mitä et saa syödä, on ne rajat helppo vetää myös muille ja rohkeasti sanottava että hei, voitasko vaihtaa aihetta kun en nyt halua miettiä pizzaa. Toivottavasti ympärilläsi olevat ihmiset arvostavat pyyntöäsi ja ajan kanssa oppivat etteivät ehkä ehdotakkaan sulle niitä asioita mitkä olet asettanut rajojen ulkopuolelle. Sumukatse omaan lähipiiriisi myös.

- Tarkat rajat
Juuri ne rajat mistä äsken puhuin. Kun aikanaan olin 2 vuotta täysin ilman sipsiä ja suklaata, sen onnistuminen johtui osittain siitä että ei ollut harmaata aluetta, vaan tietyt rajat. Jos joku tarjosi keksiä, tiesin että voin syödä sen jos haluan. Jos joku tarjosi fazerin sinistä, tiesin kieltäytyä. Laitoin banniin ne herkut mitkä oli omia heikkouksia, mutta pidin muut vapaana riistana koska niitä ei tekisi niin paljoa mieli että söisin niitä överisti. Enemmänkin, jos teki hulluna mieli makeaa saatoin hakea keksiä mikä tyydyttää sen, mutta mitä en halua pieneen makeannälkään koska sitä ei tee mieli. Tieks? Laita banniin ne mitkä ovat suurimpia heikkouksiasi mutta hyväksy ne mitä ei yleensä tee mieli.

- Opi tuntemaan nälkä ja jano
Limakalvot kuivat? Tekee mieli niellä? Huulia kuivaa hengitys? Sulla on varmaan jano. Päänsärky ja niskajumi voi olla myös oire janosta. Ihmisen pitäs juoda vettä painosta riippuen +2 litraa per päivä, joten isoin palvelus itselle on juoda vettä niiden pepsien ja muiden seassa. Myöskin, haluatko syödä sitä pastaruokaa koska se on hyvää vai söisitkö yhtä mielelläsi nyt jotain keittoa? Jos et, sinulla ei ole nälkä vaan mieliteko. Opettele tunnistamaan nälän tunne ja kun se tulee, rakenna iso ravitseikas annos. Jos siirryt suurista ruokamääristä normaaleihin ruokamääriin mahalaukkusi on saattanut venyä, mikä tarkoittaa että tunnet nälkää vaikka kalorimäärällisesti olet syönyt tarpeeksi. Tällöin kannattaa tehdä semmoinen "kikka" keholle, että juot vettä aina ennen ruokaa ainakin sen lasin verran. Näin olet ns enemmän täynnä kuin mitä ruokasi määrä on.

Tässä muutama tapa miten taistella mielitekoja vastaan. Zemppiä kaikille jotka ovat omalla painonpudotus matkallaan!

Kuvat: Vegesafkaa Porin Jazzeilla, Nutella-kakkua Amsterdamissa, Energiajuomaa 15-vuotiaana, Kahvia Tammelassa, English Breakfast Skotlannissa ja kuvauskeikka Tampereella.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti