Haku

elokuuta 20, 2022

Miksei julkisilla lomailu houkuta?

 

Luitko jo Kalajoen reissustamme aiheen "On vielä kesää jäljellä"? Tämä matka toteutettiin autottomina ihmisinä ja halusin pohtia tässä paria asiaa, mitä matkustamisten aikana mietimme.

Julkisen liikenteen pitäisi houkutella enemmän kuin henkilöauton käytön maailmassa mikä on tukehtumassa päästöihin. Miksei sitten ihmiset käytä julkisia lomillaan? 

Laskimme että matka Kalajoen Hiekkasärjiltä kotiin Tampereelle kestäisi autolla muutaman pysähdyksen kera about 5 tuntia. Tässä voit pakata lähestulkoon mitä haluat koska ne on autossa kannossa, kuuntelette roadtrip biisejä, joku voi ottaa päikkärit, voitte vaihdella kuskia tai jopa muuttaa matkustuksen niin, ettette ajakkaan suoraan kohteeseen vaan teette monta pientä pysähdystä ja majoitutte jossain off the grid majakassa. Jopa bensan nousulla tämä tulee myös edullisemmaksi kuin julkisilla sama matka.

Meidän paluumatka kesti 11 tuntia. 


Toisin kuin autolla voit lähteä milloin haluat, meidän piti lähteä hotellista joko 9 aamulla tai vasta klo 15 päivällä. Check out on klo 12 eli sit reppujen kanssa chillattiin Hiekkasärjillä muutama tunti. Tässä heti eka asia, et voi pakata ihan mitä vain koska kannat sitten tätä lastia selässäsi. Hiekkasärjiltä Ylivieskaan kulki busseja 2 tai 3 päivässä kun taas Kalajoen keskustasta vähän paremmin. Ensin pitää päästä sinne. Taksi maksaa maltaita, mutta siellä meni Joe sähköpotkulautoja millä sitten ajettiin tuo välimatka. 

Kalajoen keskustassa on taas pari tuntia aikaa tappaa, eikä mitään tehtävää tai nähtävää. Oli sentään edes kesä niin makoiltiin jonkun puiston nurmella ja käytiin paikan ainoassa kirpputorissa shoppaamassa mutta sitä se odottelu lähinnä onkin. Rahan käyttöä. 

Aikaisempi bussi olisi ollut 6minuutin vaihdolla Ylivieskan junaan mikä menee liian läheltä. Kun pääsimme myöhäisempään bussiin missä on isompi odotusaika taas Ylivieskan päädyssä, oli se jo lähtiessä 4min myöhässä eli ei todellakaan voi ottaa riskiä muutaman minuutin vaihdolla. Bussi matka on tunnin, pitää miettiä missä kuset ennen ja jälkeen ja tarvitsetko bussiin jotain jne. Käyt kaupassa kuluttamassa taas rahaa johonkin epäterveellisiin eväisiin ja suklaapatukoihin. Energiaa tänne!


Ylivieskan päädyssä käytiin syömässä King Mealissa mikä oli ehdottomasti positiivinen kokemus ja yllätys ja voin paikkaa suositella. Tapettiin siellä tunti ja toinen tunti juna-asemalla somettaen kunnes päästiin junaan mikä oli jälleen myöhässä. Tänne tultaessa 90min, nyt vain muutama kymmen. Junassa sentään syötiin ja tarkoitus oli kirjoittaa matkakirjaani siellä, mutta ravintolavaunu paikkojen huonopuoli perjantaisin on se, että sehän on baari! No, meni sitten molemmilla napit korvilla omissa podcasteissa, ihan mukavasti kyllä. 

Tampereen päässä vielä sähköskuutit kotiin, mitään bussia tai ratikkaa ei olisi enää jaksanut. 

Ja vuorokausi myöhemmin olet kotona ja mietit miksi edes lähdit. Matkustuspäiviä ei voi laskea rennoiksi kotipäiviksi eikä kohdepäiviksi. Viiden päivän loma on oikeasti kolme päivää joten lomakohteen hinnatkin nousee reilusti. Maksat myöskin tuplat vain siitä että sait säästää luontoa samaan aikaan kun yhteiskunta ei tue tätä matkustustapaa.

Jotain radikaaliahan se vaatisi. Bensan hinnan nousu niin korkeaksi että tulisi halvemmaksi mennä junalla? Julkisten hinnat niin alas että se houkuttelisi kaikkia matkaamaan kotimaassa myös vähempi varaisista perheistä? Hallitus tukisi julkista liikennettä samalla tavalla kuin terveyspalveluita ja kouluja? Ehkä tämä viimeinen, muutenhan kaikki vaan käy tankkaamassa Virossa ja taas ne jotka maksaa eniten on köyhemmillä alueilla asuvat ja ne jotka tankkaa vain töihin päästäkseen. 


Edelleenkään en mieluusti ajelisi autolla vaikka niitäkin reissuja on tullut tehtyä - ja varmasti teen jatkossakin. Haluaisin aina hoitaa matkat julkisilla jos se on vain mahdollista mutta rikkinäinen yhteiskuntamalli antaa jälleen näyttää pimeää puoltaan ja se ahdistaa. Ilmastoahdistus, kapitalismiahdistus, mikä vain. 

Saa nähdä koska on energiaa seuraavaan reissuun kun matkapäivät vei ne energiat mitkä särkiltä otettiin talteen. 

Lukuvinkki: Mitä katsoa & Mistä oppia?

2 kommenttia:

  1. Julkisen liikenteen jäykkyys plus hinnat (yksin matkustaessa vielä kannattaa, perheenä autolla tulee halvemmaksi) on niitä tekijöitä, jotka estävät kattavan verkoston kehittymistä. Ehkä yhteiskunnan oikeasti pitää panostaa siihen, eikä kilpailuttaa liikennöitsijöitä, koska näin sekä verkosto että palvelu kärsii. Suomen kokoisessa ja näin harvalta asutussa maassa julkinen liikenne ei kertaa kaikkiaan voi olla tuottavaa liiketoiminta ja sen on pakko hyväksyä.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. kyllä. Aloin nojautua tuohon suuntaan että julkisen liikenteen pitäisi olla yhteiskunnassa automaattinen asia kuten terveyshuolto sekä koulutus. Mielummin ne verorahat sinne tunkee kuin maito- ja turkistalouden ylläpitoon.

      Poista

Kopioi viestisi koska jos se häviää bittiavaruuteen voit yrittää uudestaan! Kaikki kommentit tarkistetaan ennen julkaisua - pidäthän viestisi asiallisena :>