Haku

toukokuuta 29, 2019

Elämäntapadietti kesäkuu-maaliskuu

Vuoden 2018 kesäkuussa halusin aloittaa elämäntapadietin. Tämä alkoi kahden viikon FODMAP ruokavalion noudattamisella, ja ärsyttävien ruokien eliminoimisella. Heinäkuusta-marraskuuhun kävin peppu-vatsa jumpassa ja koitin erilaisia lakkoja herkuista, pienellä onnistumis prosentilla.

ELOKUU videon linkki
SYYSKUU videon linkki
LOKAKUU videon linkki

Tämä ei ole ensimmäinen kerta kun tiputan kiloja muuttamalla elämäntapojani. Vuonna 2013 kun olin ryyppäävä, tupakoiva, masennus-lääkkeistä lihonut, valmisruokia ja suklaata imuroiva lihansyöjä -lähdin muuttamaan elämääni kohti terveellisiä elämäntapoja. Yksi asia kerrallaan tiputin -35 kiloa.

Lue koko juttu: Nyt puhutaan kiloista


Tässä vaiheessa elämää kun valmistan itse ruokani, syön reilusti kasviksia vegetarian ruokavaliolla, en polta tai juo - on vaikea lähteä enää tekemään radikaaleja muutoksia. Yksi näistä missä muutokselle on aina tilaa - on herkut, mitä olenkin aina ajoittain lakottanut kaksi vuotta, tai ihan puoli vuotta. Jossain oli silti vikaa, koska paino pysyi ylipainossa.

Tahti oli todella hidasta marraskuulle asti, kunnes sain uuden työni. Eli jaan öisin aamulehteä. Teen työni pyörällä, ja alussa tein 4 yötä putkeen. Toinen alueistani (jota en enää tee) sisälsi 21 (vai oliko jopa 27) nelikerroksista hissitöntä rappua putkeen. Tämä vaikutti radikaalisti tuloksiin. Kun et voi enää ruokavaliolla tehdä kuin tukevia muutoksia, on parannettava urheilu suorituksia, mitä tämä työ ehdottomasti on tehnyt.

MARRASKUU videon linkki
JOULUKUU videon linkki 


Muutosta vuoden vaihteeseen tapahtui 7 kilon verran. Käytännössä dietti alkoi kesäkuussa, mutta ekat kaksi kuukautta oli niin täynnä feilausta ja motivaation etsintää, että oikea alku oli enemmänkin elokuussa. Nyt oli liikunta siis kohdillaan kun sai 4 päivää viikossa vetää jalkareeniä ja aina varmasti se 10 000 askeltakin. Mitäs vielä voisi muuttaa?

No sitten uudenvuoden jälkeen alkoikin Sulamo osuus dietistämme, mikä kesti tähän loppumiseen, eli maaliskuuhun saakka.

Sulamo on siis kalorilaskuri, mihin kirjoitat päivän ruoat sekä liikunnat. Kolmen kuukauden aikana siis kaikki mitä syötiin, mitattiin ylös sekä aina kun kokkasi, tein siitä samalla reseptin sulamoon. Aikaa vievää, mutta tehokasta. Se on niin simppeliä kuin matikka: Syöt vähemmän, kuin mitä kulutat. Meillä oli 500-1000 kalorin vaje päivittäin, paitsi tankkauspäivinä.

Huomaathan, ettei tämä laihdutus metodi ole pitkäaikaisesti keholle hyväksi, ja muistat kuunnella kehoa ja mieltä niiden voinnista. Täslläisen kalorivajeen toteuttamisessa vaikuttaa elämäntavat, mielen tila, ylipainon tilanne ja niin moni muukin asia, etten suosittelisi tätä ilman ravitsemusterapeutin tai osaavan mielipidettä. 

Tätä tehtiin sitten maaliskuun loppuun saakka. Tilanne kun dietti päättyi oli -13kg sekä -33cm. 

Ainoa miinus oli se, että kun olet näin kauan tälläisellä negakalorilla ja feilaat kerran.. Mieli ei anna periksi mennä takaisin. Oikean motivaation puute, sekä pieni "onha täs jo näin pitkälle päästy, niin iha sama" -asenne lopetti dietin kuukauden ennenaikaisesti. Eikä vain se että se loppui ennenaikaisesti, mutta se että tapa miten kaloreita alkoi hamstraamaan meni ihan överiksi.

Dietti ei opettanut tervettä tapaa herkutella. Eikä miten nauttia muustakin kuin mässystä. Dietti auttoi laihduttamaan 13 kiloa, mutta tällä hetkellä en ole varma onko kaikki tullut takaisin. Vaa'alle en mene. :D

Nyt on matkustettu ja lomailtu ja vaan oltu. On nautittu olosta ja sulamon vapaudesta. Ja uusi ruokavalio on jo alkanut. Löytyi vielä tapa, miten muuttaa elämäntapoja. Mutta siitä lisää myöhemmin.


Videot soittolistana: Elämäntapadietti soittolista

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti