Haku

maaliskuuta 31, 2022

Sähköpotkulauta on positiivinen lisä kaupunkiin!


Luitko taas uutisen sähköpotkulaudoista?


Media muokkaa sitä miten katsomme maailmaa ja jos jokainen sähköpotkulautoihin tai "scootteihin" liittyvä uutinen on negatiivisen sävyinen, yliajo tai kolari niin se muuttaa mielikuvaamme kyseisestä laitteesta. Mutta mistä ei uutisoida? Siitä että niitä käytetään turvallisesti joka ikinen päivä. 

Olen ajanut tiereillä ja voilla siitä asti kun ne Tampereelle rantautuivat. En ole koskaan ollut kolarissa enkä ole koskaan niillä kaatunut. Käytän niitä joka päivä kun liikun pidempiä matkoja esim. keskustaan, kaverille tai kesäisin rannalle ja harrastuksiin. Toki en talvisin.

Limellä pääsee Kaupinojan rantaan uimaan jos ei kävely paikalle hotsita. Tierillä pääsee suoraan kaupin reittien alkuun ja voilla nopeasti keskutaan pyöräteitä pitkin. Jätän aina potkulaudat järkevästi tien sivuun, pois jaloista tai kulkureiteiltä. Kuten pitäisikin. 

Vaikka näitä käytän todella paljon arjessani, ymmärrän myös sen ärsytys puolen. Moni jättää niitä lojumaan tai tuuli kaataa domino-efektillä suoran rivin scootteja mikä näyttää ikävältä katukuvassa. Tietyt asiat myös keräävät näitä lautoja, kuten yliopistojen eteen ennen luentojen alkua tai esim juna-aseman sisäänkäynti - ei nättiä eikä kätevää muun liikkumisen kannalta.


Näitä myös rikotaan aika paljon, mikä tekee ajokokemuksesta epämukavan. Joskus ei toimi jarrut, joskus tierin vilkku on koko ajan päällä tai vauhti ei kiihdy siihen maksimiin mihin sen pitäisi. Joskus kun on kiire niitä ei ole missään saatavilla (kaikki on yliopistoilla ja amkilla) ja joskus kun mietit että haluat kävellä ja saada hyötyliikuntaa - huutaa ne heti pihassa nimeäsi. 

Väitän silti, että skuutit jopa lisäävät liikuntaa. Itse rakastan käydä uimassa kesäisin parin päivän välein ja joskus on sen verran poikki että uimaan haluisi, mutta ei kävellä tuota parinkymmenen minuutin matkaa läpi Taysin saastehelvetin kuumalla asvaltilla - mutta jos voin hurahtaa sinne skuutilla nautin uimisesta ja kesästä pari tuntia hyvällä omalla tunnolla. Se on usein joko tai - ja näin se skuutti vei minut liikkumaan. 

Ymmärrän ärsyyntymisen potkulautoihin jos oma kokemus on "se tyyppi" joka ajoi melkein päin tai ylemmän kuvan mukaiset ronkkiot skuutteja. Jos kokemus on keskellä tietä makaava vilkkuva kapistus ja väkivalloin kohdellut laitteet jotka paistaa järven pohjasta. Suututtaahan se. Kuitenkin yleistäminen on ehkä pahinta mitä voi tehdä, ihan minkä asian kanssa tahansa ja haluan muistuttaa tästä myös sähköpotkulautoihin liittyvissä ajatuksissa. 

Ei kaikki ajajat ole kusipäitä. Itse olen niitä kuskeja jotka odottaa kävelijän takana kunnes pääsee ohittamaan, käytän pyöräteitä, parkeeraan sivuun ja nostelen lautoja jos näen että ne on kaatuneet maastossa. Ja minunlaisia on monia - uskallan jopa väittää että suurinosa. Ongelmia kuitenkin tulee, joten mitä tehdä?

Miten muuttaa systeemiä?


Koska ihmiset on kuitenki ihmisiä, pitäisi kaikkien muistaa pari nyrkkisääntöä. Ensimmäinen olisi se, että älä kokeile näitä ekaa kertaa kännissä - mikään uusi kokemus kännissä ei yleensä ole kovin sujuva. Ymmärrän tilanteen, löydät itsesi humalassa keskustassa ilman kyytiä eikä taksi hotsita jos vaikka laatta sattuisi lentämään. Näet tierin minkä saat helposti puhelimella auki ja kotiin voisit hurahtaa muutamissa minuuteissa. Sitten se laite otetaan ekan kerran käyttöön kännissä, kaadutaan pahasti ja skuuttien nimi taas tahraantuu vaikka tässä oli selkeästi ongelma alkoholilla - ei laitteella. 

Skuutti kiihdyttää ja jarruttaa nopeasti eikä humalassa se ensikaasutus ole aina hellintä, mikä aiheuttaa helposti sen että se "lähtee käsistä". Myöskin hallittavuuden kanssa voi olla ongelmia. Moni yrittää mutkassa kääntyessään kääntää ohjaustankoa rajusti, kun skuutteja pitäisi ohjata kääntymään lähinnä painon vaihtamisella puolelta toiselle. Käännät rajusti ohjasutankoa ja rengas kääntyy poikittain = kaadut.

Potkulautoihin on tullut alkolukot mutta ainakin omalla kokemuksella sen läpäisee vaikka vähän humalassakin olisi. Parempi ratkaisu olisi laittaa ensikertalais-tili kaikille uusille käyttäjille. Tällöin esim ensimmäiset ajetut 10 minuuttia olisi puolet hitaammalla vauhdilla, antaen käyttäjälle mahdollisuuden totutella uuteen laitteeseen. 

Potkulautayhtiöt voisi tehdä myös katukuvakannustimen, missä otat ensin kuvan kaatuneista skuuteista, korjaat ne tien sivuun ja otat uuden kuvan ja tätä työtä vasten saat esim yhden kreditin/minuutin ajoaikaa tms. Tehdä skuuteista yhteisöllinen juttu, kun ovat elämäämme kerta tulleet. Tällei myös niistä voi nauttia (tai ainakin olla vihaamatta) myös ne ketkä niillä ei paljon aja.


Skuutit ovat tulleet (toivottavasti) jäädäkseen ja on hyvä koittaa ottaa avoimin mielen vastaan muutosta. Hyväksyä tämä laite joka tuskin vaikuttaa elämääsi lähes ollenkaan, mutta voi olla pelinmuuttaja jollekin toiselle. Miksi kokea negatiivisuutta asiasta, minkä hyvät puolet ovat kymmenkertaiset huonoihin nähtynä? Etenkin ihmetyttää ihmiset jotka eivät niitä edes käytä, ärtyvät - kuten homoliittoa vastustavat heterot "ei se mitenkään mun elämään vaikuta mutta olempa vaan vihainen ja vastaan silti, pyh!". Antaa olla ja syleilee tätä hienoa maailmaa missä vaihtoehtoja on jokaiselle ihmiselle, kaikki kun eivät halua käyttää samoja kulkemistapoja kuin juuri sinä. 

Hyötyliikunnan vähentymistä usein kirotaan, miten nuoret lihoo ja menettää kävelykykynsä kun vaan huristavat potkulaudoilla joka paikkaan. Ensinnäkin, jos nuorten lihoaminen kiinnostaa niin sen juurisyyt on jossain muualla kuin skuuteissa, ihan yhtälailla ne siellä auton ratissa "välttää liikuntaa" ja olisi hyvä ymmärtää globaali ylipaino-ongelma yleisesti, eikä dumpata tätä vihaa uutta keksintöä kohtaan, kun ylipainohan ei mikään uusi ilmiö ole. Lukuvinkki: Nyt puhutaan kiloista



Sähköpotkulautojen eettisyys


Tämä on myös tärkeä asia. Skuutteja valmistetaan nopeaa tahtia ja mainos slogan kuuluukin että ovat ilmastoystävällinen vaihtoehto. Sinällään tämä on totta, koska eivät kuluta bensaa vaan niissä on akut mitkä ladataan. Kuitenkin valmistusprosessi ja skuutin elinkaari on tarkastelunarvoinen asia. Eetti ry keräsi talvella kassaa tämän asian tutkimiseen ja seurasin heidän tietoja tarkasti. 


Vielä ei ole tullut uusia tutkimuksia asiasta, mutta voit lukea lisää täältä: Eetti selvittää sähköpotkulautojen vastuullisuutta. Toivoisin todella kuluttajana että saisimme lisää läpinäkyvyyttä näiden kolmen Suomessa esiintyvän merkin valmistusprosesseihin sekä myös sen, mitä tapahtuu rikotuille skuuteille. Tämä auttaisi meitä tekemään oikeasti hyviä päätöksiä ja mahdollisesti lisätä tukea tälle kulkutavalle.


Käyttökokemus


Potkulautoja on Suomessa kolme eri merkkiä vuokraamassa: Tier, Voi sekä Lime. Minulla on nämä kaikki kolme appia ja käytän näitä kaikkia kolmea lautaa. Halusin jakaa oman arviointini käyttökokemuksesta jokaisen kanssa. 

Voi - 5/5

Kuten ehkä kuvasarjasta voisi päätellä, Voi on oma lempparini. Se on kevyt, ketterä ja mukava nopeudellaan. Sitä on sujuva ajaa ja hallita eikä käännökset tai mäen tee pahaa vaikka olisi painava reppukin selässä. Voi-jäsenyys paranee mitä enemmän sitä käyttää (kuten kai kaikissa apeissa) joten hintakin on parhailla käyttökausilla aika hyvä. Voissa on keskijalka ja enemmän tilaa jaloille laudassa.

Suosionsa vuoksi kuitenkin ne on usein rikottu (jarrut, ohjaus jne) ja niitä ei ruuhkaisiin aikoihin oikein ole saatavilla. Käyttöönotto on aina ripeää ja lähes ongelmatonta.

Tier - 4/5

Tokana tuleekin sitten Tier, se oli aluksi oma lempparini koska oli silloin vielä ketterä ja mukava ajella. Nykyään se on aika massiivinen laite, millä jotkut on sanonut kokevansa enemmän ajoturvallisuuden tunnetta ja tasaisuutta. Itsellä kokemus on että jokainen möykky tuntuu kaksinkerroin ja sen kanssa on hankala mennä käännöksiin. Ajokokemus ei ole mieluisin mutta kyllä sen ottaa jos Voi:ta ei ole saatavilla. Tierissä on keskijalka ja vilkut jotka joskus toimii.

Ennen sen vahvuus oli ajoreitin laajuus, mutta nykyään Voilla pääsee yhtä pitkälle, ellei jopa pidemmälle kuin Tierillä. Tierin kanssa on myös jokus ongelmia ja hitautta käyttöönottaessa.

Lime - 2/5

Tämä onkin sitten se vähemmän suosittu laite. Sen ohjaustanko on todella korkealla, mikä tekee sen että jos on reppu selässä niin hartiat menee jumiin. Pitkille ihmisille varmasti mukavampi kuin Voi tai Tier. Tässä ei myöskään ole keskijalkaa ja kaasu lähtee toimimaan hiukan jäljessä, tehden ajosta aika nykivää ja pomppuisaa. Se ei myöskään jaksa mäkiä, vaan vaatii lisäpotkuja jalka avituksella.

Limen hyvä puoli on se, että sillä pääsee Kaupinojan rantaan, alas asti. Tämä on mun rantaskuutti. 

5 kommenttia:

  1. Noihan on tosi hyviä menopelejä! Harmillista miten paljon noitakin rikotaan :/

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Saavat kyllä turhaan sitä kautta huonoa mainettakin:/

      Poista
  2. Itse en kuulu käyttäjien joukkoon, koska jostain syystä pelkään koko kapistusta. Itseä käyttäjät ärsyttävät suunnattomasti. Miksi? Koska ne ihmiset, jotka osaavat käyttää skuutteja järkevästi ja siististi eivät hyppää silmiin eivätkä ajaa toisten päälle. Suurimmissa kaupungeissa, kuten Tallinna, idiootteja riittää. Ne vetää täyttä vauhtia pitkin jalkakäytävän kiveystä (koska pyörätie on tehty samaa suuntaa menevälle kadulle ja siitä heille tulisi 100 m mutka, jos ne ajaisivat sitä kautta). Ne hyppää autojen eteen 30 km/h vauhdilla eivätkä tajua käyttää kypärää.

    Näin mielestäni ratkaisuna pitäisi olla jokin skuuttikoulu jokaiselle käyttäjälle (vaikka niissä appseissa edes jokin varoitus väärinkäytöstä ja ihmismäistä tavoista). Niin teillä pitää olla merkintä, mihin näillä ei lähdetä kaahaamaan. Tai sitten rajoitus 5 km/h jalkakäytävillä.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Näinpä, ne on just ne jotka sit jää mieleen kanssa :/ nykyään ainakin Tampereella on laskenut öisin nopeus hyvin maltilliseksi keskustan alueella mikä on kyl hyvä.

      Poista
  3. En ole itse käyttänyt ollenkaan, en myöskään kaupunkipyöriä kun on oma pyörä. Mutta skooteille vois olla samat systeemit kuin pyörilläkin.

    VastaaPoista

Kopioi viestisi koska jos se häviää bittiavaruuteen voit yrittää uudestaan! Kaikki kommentit tarkistetaan ennen julkaisua - pidäthän viestisi asiallisena :>