Haku

heinäkuuta 18, 2019

Pastaton ruokavalio

Elämäntapadietti mitä pidin YouTuben puolella kuluneen vuoden loppui huhtikuuhun. Tuloksiksi jäi -12kg sekä -30senttiä. Meni siis tosi hyvin. Ainoa miinus oli, että kaloriton elämäntapa ei ole kestävä, ja reissaamisen tukema huono syöminen aikalailla deletoi tehdyn tuloksen. En ole nyt edes käynyt vaa'alla mutta aloitin jo uuden luvun elämässäni! Kutsun sitä nimellä Pastaton.

Nimi kertoo enemmän kuin mitä sanoilla osaisin kuvailla, eli ruokavalio missä turhake hiilarit (esim. leipä, pasta & riisi) on leikattu pois. Ruoka koostuu kasviksista sekä proteiineista. Kasvissyöjänä hiilaria tulee helposti saatua liikaa suhteessa muihin ravintoiaineisiin, joten tällä saat katkaistua sen pahan valkoisen teollisen hiilarin pois. 

Kauhajoella asumisen aikaan en syönyt terveellisesti. Jauhelihaa kermakastikkeessa ja pastan kanssa, joskus leikkasin sipulin tai tomaatin kastikkeeseen mutta that's that. Tuossa ruokavaliossa ainoa hyvä tuote oli se sipuli, mikä ei minulle edes anemian takia sovi. Nykyään kasviksia tulee se 500g-1500g päivässä, eli niiden saannista ei ole mitään huolta. Kuitenkin jos nämä kasvikset yhdistää perus pastaan, on tuossa vaiheessa päivän hiilarit aika maksissa.

Leipä onkin ihan oma juttunsa meidän ruokakulttuurissa. Se on myyty niin hyvin aamupala itemiksi, ettei moni osaa aamuansa ilman sitä aloittaa. Kaikki mitä olet kuullut täysjyvän paremmuudesta valkoiseen mömmöön on yhdentekevää - ne on kaikki samaa huonoa hiilaria. Sekä tietenkin se miten leipä yleensä rakentuu? Voita ja juustosiivu päälle, tai jos olet lihansyöjä niin vielä joku kinkkusuikale. Näissä kolmessa ei ole paljoa terveellisen aamupalan kriteerejä. 

En itse ole aamupala ihminen, mutta silti ajattelin leivän olevan vaikea asia mistä luopua, mutta so far so good. Pasta ruokiakin teemme, mutta valitsemme Tervens-pastan taikka muun gluteenittoman. 

Periaatteessa nykyinen ruokavalio on gluteeniton (ja yhä tottakai kasvis). Sokerituotteiden nauttiminen jää päivässä kombuchaan, sekä luonnonsokeriin kuten mansikoihin ja smoothieihin. Kuitenkin karkit ja sellaiset keinotekoiset herkut saa nyt jäädä hyllylle. 

Nautimme paljon keittoja ja salaatteja. Liikunta päivinä nautimme papupastaa nyhtökaurakastikkeen kanssa. Ruokaa saa syödä, ja siitä saa nauttia - pitää vain vähän miettiä mitä suuhunsa laittaa. Vanha sanonta käy tässä hyvin; Olet mitä syöt, eli mitä haluat olla? 

Liikunta puolella on yhä kaksi työpäivää viikossa (fyysinen työ) sekä nyrkkeily kerran viikossa. Olemme alkaneet pomppimaan trampalla kerran viikkoon myös mikä on huimaa liikuntaa. Avaa lavat oikein hyvin. Ruokavaliota noudammalla ja liikuntaa harrastamalla kilot lähtevät myös tippumaan. Tällä kertaa motiivina on puhdas elämä - eikä niinkään se mitä vaaka näyttää. Tänään kuitenkin uskaltaudun vaa'alle, ja katsotaan mihin siitä päästään. 


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti